Strategische groepen

Gerelateerde afbeelding

Een benadering vanuit strategische groepen In deze benadering worden de concurrenten bepaald vanuit strategische groepen. Een strategische groep is een groep van organisaties die gemeenschappelijke kenmerken bezitten en gelijksoortige concurrentiestrategieën hanteren. Enkele criteria aan de hand waarvan strategische groepen kunnen worden gevormd, zijn de mate van specialisatie, de gekozen distributiestructuur, prijsstrategie en de productstrategie enzovoort. Een voorbeeld van een strategische groep op de automobielmarkt zijn de merken BMW en Audi. Zij hebben beide een gelijksoortig imago, prijspolitiek en distributiestructuur.
De voorsprong van Van Leer De strategie van Van Leer is gericht op het behalen van een blijvende concurrentievoorsprong in de markten waarin zij actief is. Een concurrentievoorsprong is de enige manier om in deze bedrijfstak, die aan sterke concurrentie onderhevig is, een bovengemiddeld rendement te behalen en te behouden. Van Leer’s huidige strategische positie in consumentenverpakkingen verschilt van die in industriële verpakkingsproducten. Op het gebied van vergaderruimte leeuwarden consumentenverpakkingen heeft Van Leer een geavanceerde technologie in huis. De in 1992 verworven 4P-maatschappijen hebben technologisch gezien een voorsprong op het gebied van bedrukte verpakkingsproducten voor de consumentenmarkt. De hechte band met de afnemers en de geavanceerde technologie die het mogelijk maakt om ook aan internationale grote klanten te leveren, betekent een additionele concurrentievoorsprong. Want Van Leer bezit een uniek, zich steeds uitbreidend internationaal productienetwerk voor industriële containers, in het bijzonder voor stalen vaten. Naast dit concurrentievoordeel is Van Leer voortdurend bezig met de ontwikkeling van nieuwe, efficiëntere productietechnieken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *