Sociaal-maatschappelijke factoren

Gerelateerde afbeelding

Sociaal-maatschappelijke factoren op inhoudelijk niveau houdt in dat de kijker invloed heeft op wat er in het programma te zien is. Voorbeelden die nu al op de buis verschijnen, zijn spelletjesprogramma’s waar de kijker naar toe kan bellen om mee te doen kantoorruimte huren maastricht aan een spel dat in het programma gespeeld wordt. Ook hettelevoting tijdens het Eurovisie Song Festival waarbij de kijker telefonisch kan jureren, valt onder deze categorie. Er zijn de afgelopen jaren nog verdergaande initiatieven geweest. Zo zijn er van bepaalde films verschillende scenario’s gemaakt, waarbij de kijker mocht bepalen welke inhoud hij wilde zien. Op dit soort interactiviteit wordt echter zowel door de kijker als door de programmamaker weinig enthousiast gereageerd: ‘Het kost handenvol geld en je kunt nooit iedereen van je publiek tevredenstellen’, is een veelgehoorde reactie.
Opvallende ontwikkelingen zijn: individualisering, mondigheid en consumentisme, aandacht voor gezondheid en milieu, vermindering van het totale kantoorruimte huren breda aantal arbeidsjaren, trend naar meer gemak, betaald werk voor vrouwen, emancipatie van tweede en derde generatie allochtonen, herverdeling van zorgtaken tussen (zowel homo- als hetero- als biseksuele) partners, safe seks, enzovoort.
Enkele tientallen jaren terug sprak men van een ‘verzuilde samenleving’ in Nederland: de liberale zuil (VVD/AVRO), de socialistische zuil (PvdA/VARA), de rooms-katholieke zuil (KVP/KRO) en de protestantse zuil (CHU/ARP/NCRV/VPRO). Momenteel spreekt men van de postmoderne, multiculturele, multiraciale en pluriforme samenleving.
Sociaal-maatschappelijke factoren spelen een belangrijke rol in de omgeving. Deze hebben een niet te verwaarlozen invloed op de organisatie. Daarbij komen ook wensen naar voren die liggen op het vlak van een aanpassing van de werkomgeving: denk aan streven naar kantoorruimte huren amsterdam medezeggenschap en medeverantwoordelijkheid. Dit wordt in het algemeen mede ingegeven door hogere opleidingsniveaus. Een en ander heeft wel tot gevolg dat minder mensen bereid zijn nog ongeschoold werk te verrichten.
Zes mentaliteittrends onder jongeren Op grond van onderzoek onder jongeren is er een zestal mentaliteittrends gedefinieerd: Allereerst de nieuwe ruigheid: gestyleerde stoerheid voor mannen die een rustig en geregeld bestaan leiden en die wel eens wat ruigers willen, zich kantoorruimte huren haarlem willen associĆ«ren met cowboyachtige nieuwe mannelijkheid en viriliteit. De context waarin David Beckham een held kon worden: stoer aan de ene kant, maar wel heel fashionable. Dan is er celebrity vogue, de fascinatie met beroemdheden, er net zo uit willen zien als de sterren, om te beginnen door dezelfde producten te gebruiken. In de derde plaats zijn erotiek en seks nog steeds ‘in’.

Geef een reactie