Ons feilbare denken

De kwestie welk van de twee zelven het meest van belang is, is niet alleen een vraag voor filosofen; zij heeft implicaties voor beleid op verschillende terreinen, met name de geneeskunde en de welzijnszorg. Denk aan de investeringen die nodig flexplek huren maastricht zijn voor de behandeling van verschillende aandoeningen zoals blindheid, doofheid en nierfalen. Moeten deze investeringen bepaald worden door de mate waarin mensen deze aandoeningen vrezen? Of door het lijden dat patiënten in werkelijkheid ondergaan? Of moeten ze zich richten op de intensiteit van het verlangen van patiënten om van hun aandoening verlost te worden en op het offer dat ze zich zouden willen getroosten om deze verlossing tot stand te brengen? De classificatie van blindheid of doofheid, of van colostomie en dialyse, zou wel eens kunnen verschillen afhankelijk van het criterium dat voor de ernst van de aandoening wordt toegepast. Er ligt geen gemakkelijke oplossing in het vooruitzicht, maar de kwestie is te belangrijk om verwaarloosd te worden. 1 De mogelijkheid van flexplek huren breda het gebruik van welzijnsmetingen ter ondersteuning van overheidsbeleid heeft in het recente verleden veel aandacht getrokken, zowel in de wetenschappelijke wereld als bij verschillende Europese regeringen. 2 Op dit moment is het denkbaar -terwijl het nog maar enkele jaren geleden ondenkbaar was – dat een index van de hoeveelheid lijden in de samenleving ooit onderdeel zal gaan vormen van de lande lijke statistiek, naast cijfers voor werkloosheid, lichamelijke handicaps en inkomen. Dit project heeft nog een lange weg te gaan.
Econs en Humans In het dagelijks taalgebruik noemen we mensen redelijk als het mogelijk is verstandig met hen te discussiëren, als hun opvattingen doorgaans zijn afgestemd op de werkelijkheid, en als hun voorkeuren overeenkomen met hun belangen en hun waarden. Het woord ‘rationeel’ brengt iets over van sterkere afweging, uitvoeriger berekening en minder warmte, maar in het normale spraakgebruik is een rationele persoon zeker redelijk. Voor economen en flexplek huren amsterdam beslissingstheoretici heeft de term rationeel een heel andere betekenis. De enige toets van rationaliteit is niet of iemands overtuigingen en voorkeuren redelijk zijn, maar of ze onderling consistent zijn. Een rationele persoon mag in spoken geloven zolang al zijn andere overtuigingen met het bestaan van spoken overeenstemmen. Een rationele persoon kan ervoor kiezen om gehaat in plaats van geliefd te worden zolang zijn voorkeuren consistent zijn. Rationaliteit is logische samenhang, redelijk of niet. Aan de hand van deze definitie zijn Econs rationeel, maar er is overweldigend bewijs dat Humans dat niet kunnen zijn. Een Econ zou niet gevoelig zijn voor suggestieve prikkels, voor ‘Wat je ziet is alles wat er is’, voor het gebruik van smalle kaders of het interne gezichtspunt, of voor flexplek huren haarlem omgeslagen voorkeuren, allemaal dingen die Humans niet consequent kunnen vermijden.

Geef een reactie