Het onderzoek

‘Dan heb je de eigenschappen van het materiaal op kleine schaal onderzocht. Maar wat doet het op een formaat zo groot als het vliegtuig zelf? Op dat moment wordt het onderzoek te grootschalig en te duur om het nog op de universiteit te kunnen uitvoeren en heb je er de industrie bij nodig. Maar wil die de kosten dragen? Of de overheid? In de tussenliggende perioden kantoorruimte huren maastricht heeft Economische Zaken de voortgang van het project betaald. Een pluim voor de overheid. Maar die steunt het niet omdat het onderzoek zo interessant is, maar omdat het vooruitzicht bestaat dat het ooit toegepast zal worden.’ In 1988 ontstond een samenwerkingsverband metAlcoa, een aluminiumproducent, en Akzo, dat vezels produceerde – een logische combinatie. Maar industriele partners hebben zo hun eigen belangen.Alcoa zag in het nieuwe materiaal een concurrent ontstaan voor het eigen aluminium en haakte medio kantoorruimte huren breda jaren negentig af. Kort daarop kwam Akzo tot de conclusie dat vezelproductie geen strategische kernactiviteit meer was en trok zieh ook terug. Daarmee viel de industriele steun weg. Vervolgens ging begin 1 996 Fokker failliet. De oppervlakkige krantenlezer kreeg de indruk dat daarmee een einde was gekomen aan de Nederlandse luchtvaartindustrie. Wat betreft de productie van complete vliegtuigen was dat inderdaad het geval. Maar er bleef een belangrijke toeleveringsfunctie over: toelevering van onderdelen en onderhoud van de bestaande Fokkervloot. Stork nam dat levensvatbare deel over, onder de naam Stork Aerospace. Reeds voor die tijd toonde Airbus belangstelling kantoorruimte huren amsterdam voor het nieuwe materiaal voor wat toen nog werd aangeduid met de codenaam 3XX – de latere A380. Dat was voor Stork aanleiding om de rechten op Glare over te nemen, plus de mensen die bij het project betrokken waren. Zo heeft de TU Delft het project voortgezet met wisselende industriele partners, vanwege veranderende zakelijke belangen. En bij elke verandering hing het project weer aan een zijden draadje. Van Wimersma, thans werkzaam bij Stork Aerospace, kijkt op de beginperiode terug als spannend, maar soms ook frustrerend.’Heel spannend, want je mag als student voor Airbus een betaalde opdracht uitvoeren. Maar ook soms heel frustrerend. Dan dacht je: we hebben nu wel alles onderzocht.Je kwam bij de industrie, je presenteerde je resultaten en dan was het: Ja, maar. .. Wat gebeurt er als … ? Kan je het materiaal vervormen?Want je moet er wel een product van kunnen maken. Kan je twee stukken aan elkaar vast maken? Wat als het materiaal heel kantoorruimte huren haarlem koud wordt en dan weer heel warm? Een vliegtuig staat in de tropen aan de grond bij een temperatuur van 35 graden. Maar op tien kilometer hoogte is het min 50 graden. En als er een beetje water in komt, vriest het dan kapot? Dan moet je weer een nieuwe test bedenken om dat uit te zoeken en ben je weer een paar maanden verder. Op die manier zijn er tienduizenden testen gedaan.

Geef een reactie