Een retourcentrum

Kuehne + Nagel opende in maart een retourcentrum in Tilburg. Dit zogeheten middelencentrum maakt deel uit van de springplankstrategie van de logistiek dienstverlener om zieh in Nederland verder te specialiseren op het vlak van ( duurzame) retourlogistiek. ‘Bij veel retailers is retourlogistiek nog altijd een ondergeschoven kindje:
Overnames retourverwerking van Albert Heijn In 2008 nam Kuehne + Nagel de retourcentra over van Albert Heijn in Zwolle, Tilburg, Pijnacker en Zaandam. De twee kantoor huren maastricht partijen spraken toen af dat de logistiek dienstverlener de retourstromen van CBL-kratten (CBL = Centraal Bureau Levensmiddelen), big bags met lege petflessen, (bier)kratten, karton, plastic, ladingdragers en andere restproducten gaat verwerken op externe Iocaties, dus buiten de Albert Heijn-distributiecentra. Ook is Kuehne + Nagel nu verantwoordelijk voor de wasactiviteiten van de CBL-kratten.
Nieuwbouw Na de bekendmaking dat Albert Heijn de retourlogistiek wilde uitbesteden, heeft de logistiek dienstverlener het afgelopen jaar een middelencentrum geopend op logistiek park Hessenpoort in Zwolle en recentelijk een in Tilburg direct tegenover het kantoor huren breda Albert Heijn-distributiecentrum, waar de bouw in handen was van logistiek vastgoed ontwikkelaar WDP een hagelnieuw pand heeft laten bouwen. ‘Dit middelencentrum is in een recordtijd van 21 weken gebouwd. In week 41 van 2009 was de start van de bouw en in week 10 (begin maart) van dit jaar was de oplevering. We wilden namelijk de operatie voor Pasen, de eerste echte piekperiode
van dit jaar, draaiend hebben. Het was dus extra spannend maar desalniettemin is het proces tijdens de paasdagen vlekkeloos verlopen; zegt Hans Rietveld, Business Unit Manager Returns bij Kuehne + Nagel. In die positie is Rietveld nu verantwoordelijk voor zes kantoor huren amsterdam middelencentra: de vier middelencentra en de twee bestaande fustwascentrales van de logistiek dienstverlener in Den Bosch en Vaassen. ‘Het afgelopen jaar was hectisch, je wordt in een keer eigenaar van vier retourencentra met de daarbij behorende medewerkers:
Sorteerproces Volgens Rietveld docken bij het retourcentrum in Tilburg op een dag gemiddeld 400 tot 600 vrachtauto’s aan met retourvrachten vanuit Albert Heijn-winkels in Zuid-Nederland. ‘Deze aantallen nemen rond de kerstdagen nog meer toe: De retourvrachten uit diezelfde winkels bestaan voornamelijk uit lege (pet)flessen, (bier) kratten, alle typen CBL-kratten voor vlees en groente, karton, plastic, pallets en andere restproducten. De vrachtauto’s lassen hun retourvracht bij het middelencentrum aan een van de 32 dockdeuren, voordat ze naar het tegenovergelegen Albert Heijn distributiecentrum gaan kantoor huren haarlem voor een nieuwe voorraad. Het lassen van de trucks wordt handmatig gedaan. Daarna volgt een sorteerproces waarbij onder andere de CBL-kratten, pallets en rolcontainers op diverse locaties in het pand tijdelijk gescheiden worden opgeslagen.

Geef een reactie